Szanowni Rodzice.
Minął już rok odkąd mierzymy się z wyzwaniem nauki zdalnej. Powrót do szkół i nauki stacjonarnej może być trudny zarówno dla uczniów, rodziców jak i nauczycieli.
Po tak długim czasie powrót do rzeczywistości szkolnej staje się nową sytuacją, często pełną radości, ale też budzącą niepewność, obawę, niepokój. Adaptacja do takiej sytuacji może trwać różnie długo. Niektórzy będą potrzebowali kilku minut, inni kilku dni lub nawet kilku tygodni. Dlatego powrót do szkoły dla niektórych uczniów może być powodem do niepokoju, a nawet źródłem ogromnego lęku.
Wszystkie dzieci potrzebują czasu na to, aby wejść w nowy rytm i zafunkcjonować w nowej rzeczywistości. Naciski na szybki powrót do ? normalności? i do obowiązków szkolnych może wywołać lub pogłębić już istniejące trudności emocjonalne.
Oto kilka ważnych problemów, które można zaobserwować u dziecka podczas powrotu do szkoły:
Niechęć wyjścia dziecka z domu do szkoły ? wykaż zrozumienie w stosunku do obaw dziecka, zadawaj pytania, ale też odpowiadaj na pytania dziecka, reaguj na to co ono mówi i akceptuj jego uczucia. Rozmawiając z dzieckiem lepiej poznasz jego odczucia związane z powrotem do szkoły. Postaraj się przywołać przyjemne wspomnienia związane ze szkołą.
Pogorszenie ocen ? może być wyraźnym sygnałem, że dziecko nie przystosowało się w pełni do powrotu. Rodzic w tej sytuacji powinien wykazać się cierpliwością i wyrozumiałością, dawać wsparcie, motywować i być w stałym kontakcie z wychowawcą w celu monitorowania sytuacji.
Pogorszenie koncentracji i uwagi ? warto porozmawiać z dzieckiem o jego zmartwieniach, zadbaj o jego komfort przy odrabianiu lekcji, zminimalizuj ilość bodźców wokół dziecka. Przed nauką warto wywietrzyć pokój. Podczas odrabiania lekcji można robić krótkie przerwy, gdy poziom koncentracji spadnie.
Wyczuwalne napięcie ? zarówno emocjonalne jak i w ciele dziecka ? jeżeli dziecko jest rozdrażnione, czy też złości się nie mając ku temu, żadnych widocznych powodów, może to oznaczać reakcję na stres związany z powrotem do szkoły. W takiej sytuacji daj dziecku jak najwięcej wsparcia i staraj się zapewnić poczucie bezpieczeństwa. Pomóż rozładować napięcie wspólnym spacerem, wyjściem na rower, wieczornym masażem, ćwiczeniami oddechowymi lub czytając bajki i ćwiczenia relaksacyjne.
Problemy ze snem ? zdrowy sen i odpoczynek mogą być bardzo pomocne w redukowaniu napięć związanych z powrotem do szkoły, dlatego bardzo ważne jest zadbanie o wysypianie się i dobrą jakość snu. Ważne jest aby dziecko kładło się spać zawsze o tej samej porze, w dobrze wywietrzonym pokoju. Należy również unikać kontaktu z komputerem, telewizorem czy telefonem na dwie godziny przed snem. Zredukuj światło w pomieszczeniach. Dziecko przed snem powinno być wyciszone i zrelaksowane. Można włączyć muzykę relaksacyjną, przeczytać książkę, porozmawiać i pobyć z dzieckiem.
Unikanie kontaktu z rówieśnikami ? jeżeli dziecko jest wycofane i nie chce interesować się swoim środowiskiem, prawdopodobnie jest to skutek długotrwałej izolacji. Postaraj się na nowo przybliżyć kolegów swojego dziecka, zapraszając na wspólną zabawę, spacer, wycieczkę rowerową czy inną aktywność.
Kilka dodatkowych wskazówek, które mogą pomóc wesprzeć Państwa dziecko w powrocie do szkoły:
Rozmawiaj z dzieckiem – w natłoku obowiązków i własnych spraw postaraj się znaleźć czas na rozmowę z dzieckiem. Zadawaj pytania, ale przede wszystkim słuchaj, nie krytykuj, nie oceniaj, reaguj na to co mówi, okaż wsparcie, postaraj się zrozumieć i zaakceptuj jego obawy związane z powrotem do szkoły.
Pomóż w ułożeniu planu dnia ? ułożenie planu dnia jest bardzo ważne. Ustalony plan w sytuacji zmiany daje poczucie przewidywalności i bezpieczeństwa. Młodsze dziecko może potrzebować wsparcia rodzica w jego ułożeniu. Zawrzyjcie w nim obowiązki, ale również czas na odpoczynek i relaks.
Zaakceptuj i zrozum trudne emocje – powrót do nauki stacjonarnej może być dla Twojego dziecka powodem do odczuwania częściej niż zwykle trudnych emocji takich jak złość, smutek, strach. Wyraź swoje zrozumienie i zaakceptuj uczucia swojego dziecka. Rozmawiaj z dzieckiem o tym co czuje, nazywaj jego emocje i wskazuj możliwe sposoby ich wyrażania.
Bądź w kontakcie z wychowawcą ? to bardzo ważne, aby mieć stały kontakt z wychowawcą i na bieżąco dopytywać o funkcjonowanie dziecka w szkole. Zachowanie dziecka może być inne w środowisku szkolnym i domowym. Czasami rodzice nie mają możliwości zobaczenia niepokojących sygnałów w zachowaniu dziecka w domu.
Szukaj pomocy u specjalisty –dostrzegając niepokojące sygnały związane z funkcjonowaniem dziecka, warto zastanowić się nad wizytą u specjalisty (psycholog, pedagog, psychoterapeuta). Wahanie się i odkładanie takiej decyzji powoduje, że dany problem przybiera na sile. Zwrócenie się o pomoc nie jest porażką rodzicielską, a przejawem troski i miłości do dziecka.
Zachęcamy do kontaktu z psychologiem i pedagogiem szkolnym.